BIO-LOGIKA - Tel.: 06-30-9311-211
 
MagyarEnglishGerman

Webáruház



Haladó keresés





Elveszett jelszó?

Kosár tartalma:
Az Ön kosara pillanatnyilag üres.

Rendelés

Foto-elolap-c.jpg

  

 

 

Partnereink

Termékeink a gyógynövény szaküzletekben,
valamint az alábbi nagykereskedelmi üzletekben is
kapható:
 
BÉRES RT. ÜZLET  
VI. ker. Bajcsi köz 1.

VITAMINKIRÁLY
VIII. ker. Rákóczi u. 25.
(Vas u. sarok felöl)

 

HERBAHÁZ
Bp.VIII. ker. Százados u. 8. 

Pécs,
Farkas u. 1. sz.


MEDILINE
Bp. XIII. ker. Csizma u. 4.
 
ZÖLDFORRÁS
Bp. XVI. ker. Lapos köz 18.
 
VARGA REFORMHÁZ
Debrecen, Epreskert u. 88.

 
 
Kezdőlap arrow Vitaminok leírása, hatásai
2017. december 17.
PDF Nyomtatás E-mail
vissza_a_kezdlapra.jpg  

 

A vitaminok két nagyobb csoportra oszthatók, vízben oldódó és zsírban oldódó vitaminokra.

 

Vízben oldódó vitaminok

(általános)

B1-vitamin (tiamin)

A B1-vitamin (tiamin) hiánybetegségéről - a beriberiről - már a VII. században születtek leírások, de kezelésében az első sikereket csak az 1800-as évek végén érték el. 1912-ben Funk hántolatlan rizsből izolálta először az antiberiberi faktort és nevezte el "vitamin"-nak, azaz az élethez nélkülözhetetlen aminnak. 1936-ban Williams, aki először 1910-ben kezdte kísérleteit a B1-vitaminnal, leírta kémiai szerkezetét és elnevezte tiaminnak.

Mihez szükséges?

- Főbb energiaszolgáltató folyamatok elősegítéséhez.

- Idegek működéséhez.

- Az idegrendszer energiaellátásához.

- Szívműködés egyenletességéhez, meggyorsítja a mozgásszervi betegségek elmúlását, és javítja a kedélyállapotot.

Túladagolás: Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni. 

B2-vitamin (riboflavin)

1879-ben a tudósok figyelmesek lettek egy, a tejsavóban megtalálható zöldessárga anyagra, amelyet a színe után flavinnak neveztek el. Az évek során többször is izolálták a vitamint, de pontos biokémiai funkcióira az 1930-as évekig nem derült fény. 1935-ben Kuhn előállította laboratóriumában és meghatározta szerkezetét. A riboflavin elnevezést Karrertől - egy svájci Nobel-díjas biokémikustól - kapta, amely egyrészt a színére, másrészt a kémiai szerkezetét alkotó öt szénatomos molekulára utal.

Mihez szükséges?

- A szénhidrátok anyagcseréjéhez.

- Szöveti légzéshez.

- Méregtelenítéshez.

- Nyálkahártyák épségének megőrzéséhez, haj, és a körmök erősítéséhez.

- Látóképesség megőrzéséhez.

Túladagolás: Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni.

B3-vitamin (Niacin)

A niacint a B-vitaminok közül harmadikként fedezték fel, ezért B3-vitaminnak, valamint PP- (pellagra-prevenív) faktornak is nevezik. Egyes irodalmakban a pantoténsavval felcserélve B5-vitaminként említik. A niacin tulajdonképpen két, szerkezetileg nagyon hasonló molekula közös neve, a nikotinsavé és a nikotinamidé.

Mihez szükséges?

- Szénhidrát-anyagcseréhez

- Fehérje-anyagcseréhez

- Zsíranyagcseréhez, koleszterinszint szabályozásához

Túladagolás: Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni.

B5-vitamin (Pantoténsav)

A pantoténsavnak már a neve is utal előfordulási helyére. A görög eredetű szó jelentése: mindenütt fellelhető, ami arra utal, hogy széles körben fordul elő az élelmiszerekben. Egyes kutatások szerint serkenti a mellékvese hormonjainak termelődését, és feltételezik, hogy lassíthatja az öregedést.

Mihez szükséges?

- A kortizol - gyulladáscsökkentés és stressz kezelésért szükséges - hormon termeléséhez

Gyógyszerek kiürüléséhez zsírlebontáshoz, sejtek energiatermeléséhez, vitalitáshoz, haj pigmentálódásához.

Túladagolás: Túladagolva, különösen egyéb B vitaminok nélkül, felboríthatja az anyagcserét. Ez persze csak extrém nagy adagok mellett lehetséges, amennyit normál körülmények között képtelenség a szervezetbe juttatni.

mellett lehetséges, amennyit normál körülmények között képtelenség a szervezetbe juttatni.

B6-vitamin (Piridoxin)

A B6-vitamin felfedezése tulajdonképpen mellékvágánya volt a niacinhiány okozta pellagra kutatásának. 1934-ben György Péter élesztőkivonattal végzett vizsgálatai során rájött, hogy a bőrgyulladás gyógyulása egy teljesen új molekulának köszönhető, amit B6-vitaminnak nevezett el. 1939-ben Harris és Folkers vázolta fel a kémiai szerkezetet és állította elő szintetikusan a vitamint, amely György javaslatára a piridoxin nevet kapta. A későbbiekben kiderült, hogy a B6-vitamin kémiailag nem egy, hanem három egymásba könnyen átalakuló molekula, amelyeket csak a vázukhoz kapcsolódó oldalláncok egyike különböztet meg egymástól. A B6-vitamin leginkább fehérjéhez kötötten fordul elő a táplálékainkban. Míg piridoxin (piridoxol) formában a növényi eredetű élelmiszerekben, addig piridoxál és piridoxamin formában az állati eredetű élelmiszerekben található meg.

Mihez szükséges?

- Aminosavak és fehérjék anyagcseréjéhez.

- Az idegrendszer kielégítő működéséhez.

- Bőrfelület épségének megőrzéséhez, immunrendszerünk kifogástalan működéséhez.

- Véd a szívinfarktus ellen.

Túladagolás: Bár vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni, tartósan nagy mennyiségű (50 mg/testtömeg-kilogramm feletti) bevitele toxikus lehet.

A fogyókúrák és diéták súlyos B6-vitamin hiányt idézhetnek elő. Fogyókúrázás során fordítsunk különös figyelmet a vitaminok és ásványok megfelelő bevitelére.

B9-vitamin (Folsav)

A folsav története az 1930-as évek elején kezdődött, amikor Indiában dr. Lucy Wills élesztővel kezdte el kezelni a terhes nők körében nagyon elterjedt makrociter anémiát. Többéves vizsgálatok után sikerült izolálni a hatóanyagot, amelyet M-vitaminnak, U-faktornak, Bc-vitaminnak is hívtak, míg ki nem derült, hogy a különböző nevek egy azonos vegyületet takarnak. A folsav elnevezés a latin folium szóból ered, és levelet és lombozatot jelent, amely arra is utal, hogy fő forrásai elsősorban a növényi levelek.

Mihez szükséges?

- Vérképződés elősegítéséhez.

- Segíti a növekedést.

- Fokozza az étvágyat.

- Fájdalomcsillapítóként hat.

- A gyomor-bélrendszer épségéhez.

- A szájnyálkahártya épségéhez -véd a szívinfarktustól.

Továbbá nagyon fontos szerepe van a várandós anyáknál, mert a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul.

Túladagolás: Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni.

Ajánlott napi adag 200 µg. Az átlagos napi szükségletet fedezi pl. egy kisebb evőkanál sörélesztő vagy egy pohár friss zöldséglé. Érdekesség A szoláriumozás és a napozás emelheti a folsav szükségletet.

 B12-vitamin (Kobalamin)

A B12-vitamin felfedezése is a vérszegénység egyik fajtájához fűződik, amelyet először 1849-ben írtak le. A gyógyítása azonban a következő század negyedéig váratott magára. Felismerték, hogy a máj és kivonata olyan anyagot tartalmaz, amely csak a gyomorsavval együtt bejutva fejti ki hatását. Az anyag 1948 óta viseli a B12-vitamin nevet.

Mihez szükséges?

- Fehérje-anyagcsere elősegítéséhez.

- Idegrendszer erősítéséhez.

- Koncentrálás segítéséhez.

- Vörösvértestek képzéséhez, vérképződés serkentéséhez, a gyermekeknél fokozza az étvágyat, és a növekedést.

Túladagolás: Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni.

Ajánlott napi adag 2 µg. Ezt a mennyiséget tartalmazza pl. 100 g csirkehús, 200 g kovászos uborka vagy egy tojás. Érdekesség Nagyobb vérveszteség esetén nő a szervezet B12 vitamin szükséglete, a fogamzásgátlók, és az altatók viszont akadályozzák, hogy felhasználását.

B15-vitamin (Pangámsav)

B17-vitamin elővitaminja.

Hatása: Fokozza a vér oxigén szállótó képességét. Túladagolás: nincs információ.

B17-vitamin (Laetril, Amigdalina)

Különleges vitamin!

Hatása: elpusztítja a rákos sejteket. Túladagolás: Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni.

C-vitamin (Aszkorbinsav)

A C-vitamin története időszámításunk előttre nyúlik vissza. Már az Ótestamentumban és az egyiptomiak papirusztekercsein is találhatók utalások a C-vitamin hiányában kialakuló skorbutról. A betegség tüneteit i.e. 400-ban Hippokratész írta le. A XV-XVI. században a skorbut hajósok betegségeként volt ismert, amely hosszú hajóútról visszatérő, friss gyümölcsöt és zöldséget nélkülöző embereknél jelent meg. 1907-ben Holst és Frohlich kísérleti úton hozott létre skorbutot tengerimalacban, akkor még nem ismerve azt, hogy ez az állat nem tudja előállítani a C-vitamint. 1930-ban Szent-Györgyi Albert kimutatta, hogy a hexuronnsav - amelyet először 1928-ban tengerimalacok mellékveséjéből vont ki és azonos a C-vitaminnal - kivonható a zöldpaprikából is. E kísérlettel párhuzamosan 1932-ben Haworth és King szintén megállapították a kémiai szerkezetét. Szent-Györgyi Albert 1937-ben Nobel-díjat kapott.

Mihez szükséges?

- Oxido-reduktív folyamatok segítéséhez.  

- Közreműködik a kötőszövet felépítésében.

- Immunrendszer működésének segítéséhez.

- Vas- és rézfelszívódáshoz.

Túladagolás: Vízoldható vitamin lévén a természetes C-vitamint nem lehet túladagolni. Megfigyeléseken alapulva kijelenthető, hogy a mesterséges C-vitamin tartósan napi 1000 mg feletti bevitel káros lehet. A leggyakoribb tünet ilyenkor a vesekő képződés .

Ajánlott napi adag minimum 300-500 mg. Ezt a mennyiséget tartalmazza pl. 2 darab nyers zöldpaprika, vagy öt marék fekete ribizli.

Érdekesség: Jó ha tudjuk, hogy 40°C feletti hőmérséklet hatására a C-vitamin elbomlik, ezért hatástalan a "forró citromlé". Ugyancsak hatástalanok a pezsgőtabletták is, mert a pezsgéshez szükséges cink-oxid a C-vitamin hatását közömbösíti. Grammnyi mennyiségekben pedig a szintetikus C-vitamin hasmenéshez vezet. A szenvedélybetegek jó ha tudják, hogy a kávé megakadályozza a C-vitamin felszívódását, és amerikai tanulmányok szerint minden szál cigaretta 50-100mg C-vitamint von el a szervezettől.

G-vitamin – riboflavin 

Kis mennyiségben a szervezet bélflórája is termeli, de ha az sérül, komoly gondot okozhat, ha nincs külső utánpótlás. A vérképzésben is részt vesz, ahogyan a szöveti légzés folyamatában is. Antitesteket termel a szerveztünk számára. Emellett nélkülözhetetlen a növekedésben és a szaporodásban. Hiánya esetében károsodhatnak a nemi szervek.

 

L-vitamin (bioflavonoidok közé tartozik)

C-vitaminnal együtt fordul elő.

 

 H-vitamin (Biotin) (B7-vitamin)

A biotin vízben oldódó vitamin, legalább ennyire elterjed elnevezése a H-vitamin is. Érdekessége, hogy molekulája ként tartalmaz. A szervezetben leginkább az anyagcserében részt vevő különböző enzimek alkotórészeként szerepel.

Mihez szükséges?

- Fehérje-anyagcsere.

- Stabilizálja a vércukorszintet.

- Belülről erősíti a hajat és a körmöket.

- Segíti a zsírégetést, enyhíti a bőrkiütéseket, és az izomfájdalmakat.

Hiányállapotok: Biotin hiányában bőr és az ajkak gyulladásos megbetegedése léphet fel, illetve megfigyelhető a szőrzet kihullása is. Általánosan jellemző a lehangoltság, étvágytalanság, vérszegénység és a koleszterinszint emelkedése.

Túladagolás: Vízoldható vitamin lévén nem lehet túladagolni. Ajánlott napi adag 10-200 µg.

P-vitamin - Rutin

A rutin a bioflavonoidok közé tartozó anyag. A P vitamin a C vitamin kísérője, általánosan ugyanazokban az élelmiszerekben fordul elő. A P-vitamin segíti a C vitamin felszívódását és megvédi az oxidációtól, ezenkívül erősíti a hajszálereket.

Mihez szükséges?

- Segíti a C-vitamin felszívódását.

- Öregedési folyamatok gátlásáért.

- Csökkenti a hajszálerek törékenységét, segíti a sugárterápia okozta egészségkárosodások gyógyulását.

Hiányában a C-vitamin felszívódása és felhasználása zavart szenvedhet, éppen ezért tüneteik átfedhetik egymást.

Túladagolás: Nagyon nagy adagban hasmenést okoz

Ajánlott napi mennyisége 500 mg.

T-vitamin – (troxerutin)

Eddig annyi ismert, hogy csökkenti az ödéma okozta tüneteket és emellett fontos szerepet tölt be a vérzékenység megakadályozásában.

 

U-vitamin – (S metil metionin sulfonicum clorid)

Felfedezését követően, a tulajdonságai alapján a vitaminok közé lett besorolva és az U-vitamin nevet kapta. További kutatások alapján kiderült, hogy molekula szerkezete alapján a methioninsavak családjába tartozik, de az eredeti elnevezése - U-Vitamin - mindmáig megmaradt.

Mihez szükséges?

- A gyomor és bélrendszer nyálkahártya képzéséhez szükséges.

- Segíti és gyorsítja a sejtek regenerációját.

- Segít a gyomor és bélfekélyek megszüntetésében.

- Segít megszüntetni a külső és belső gyulladásokat.

Túladagolás: Túladagolási mérték nem meghatározható.

 

Zsírban oldódó vitaminok

 

A-vitamin (Retinol)

Az ókorban már az egyiptomiak és a görögök is felismerték, hogy egyes táplálékok elfogyasztásának gyógyító hatása van az éjszaka jelentkező látászavarra, de az A-vitamint mégsem tudták azonosítani egészen 1913-ig. Az 1800-as években több kutatócsoport is igazolta, hogy a farkasvakság csukamájolaj fogyasztásával kezelhető. Kémiai szerkezetét először Paul Karrer írta le, aki ezért 1931-ben Nobel-díjat is kapott.
Az A-vitamin 2 formában fordul elő a természetben. Retinolként - amely a vegyület kémiai neve - állati eredetű, karotinoidként - tehát előanyagaként - pedig a növényi eredetű élelmiszerekben található meg. 1 molekula béta-karotin kettészakadása egy speciális enzim segítségével 2 molekula A-vitamint eredményez.
Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin lévén a májban raktározódik. Egy felnőtt ember szervezete kb. 1-2 évre elegendő mennyiséget képes tárolni megfelelő A-vitamin-ellátottság esetén.

Mihez szükséges?

- A látás folyamataihoz

- A bőr és egyéb szövetek épségének megőrzéséhez

- A zavartalan növekedéséhez

- A csontok egészséges fejlődésének biztosításához

- Immunfolyamatok, védekezés különböző fertőzések ellen, a fogak, és fogíny erősítéséhez, a látóképesség megőrzéséhez

Hiányállapotok: A-vitamin hiányában a következő tünetek léphetnek fel: szürkületi vakság (más néven farkasvakság), foltok a szem fehérjéjében, a szem szaruhártyájának kiszáradása, megrepedése, a bőr és egyéb hámrétegek elváltozásai, a bőr megvastagodása a szőrtüszők környékén, fokozott hajlam a bőr berepedezésére, főleg az ajkakon.

Túladagolás: Az A-vitamin túladagolása ritka, főleg vitaminkészítmények nem előírásszerű szedésénél lép fel. Az ilyenkor jelentkező tünetek: fejfájás, bőrhámlás, a csontok elváltozása, vesebántalmak, ízületi fájdalmak. A ß-karotin túladagolásakor a bőr főleg a tenyéren és a talpon sárgásan elszíneződhet, ez azonban nem mérgező hatású. Kismamák számára az A vitamin túladagolása különösen veszélyes lehet, mert az embrió fejlődési rendellenességeihez vezet.

Ajánlott napi adag: 800-1000 µg. Ezt a mennyiséget tartalmazza pl. egy pohár répalé, egy liter tej, vagy 50 g brokkoli.

Érdekesség: Az A vitamint csak akkor adagolhatjuk túl, ha tabletta formájában vesszük magunkhoz. A természetes béta-karotin azonban nem káros az egészségre, és a felesleg a vizelettel együtt kimosódik a szervezetből.

D-vitamin (Klaciferol, ergoszterol)
D2-vitamin (ergokalciferol) növényi eredetű ergoszterolból, állítja elő a szervezet.

D3-vitamin

A D-vitamin azaz kalciferol, vagy más néven ergoszterol, egyike a zsíroldékony vitaminoknak. Szokatlan vitamin, mert a szervezet nem a táplálékkal jut hozzá, hanem a növényi, illetve állati eredetű provitaminból alakítja át. A D2-vitamin (ergokalciferol) növényi eredetű ergoszterolból, a D3-vitamin (kolekalciferol) pedig a máj által előállított dehidrokoleszterinből a bőrben a napfény hatására képződik. Mind a provitaminok, mind a gyárilag előállított D-vitamin a zsírokkal együtt szívódnak fel a vékonybélből.

Mihez szükséges?

- A kalcium és a foszfor felszívódását segíti

- Meggyorsítja a csontképződés folyamatát

- Csökkenti a kötőhártya gyulladás veszélyét

- A csontok egészséges fejlődéséhez

- A csontritkulás megelőzéséhez

Fontos megemlíteni még egyszer, hogy a bőrben is képződik D-vitamin, ha azt napfény éri. A légköri szennyeződések elnyelik az ultraibolya sugarakat, így kevesebb D-vitamin keletkezik a bőrben (az angolkór közvetett okozója az iparosodás miatti légszennyezés volt). A szervezetbe kerülő nehézfémek (ólom, kadmium) növelik a D-vitamin szükségletét.

Hiányállapotok: D-vitamin hiányában elégtelenné válik a csontok ásványianyag-tartalma, a csontok deformálódnak, elvesztik merevségüket, de rugalmasságukat is, emiatt könnyen törnek és nehezen gyógyulnak. Fiatal gyermekeknél angolkór (rachitis) lehet a következmény. Felnőtteknél a csontok meglágyulnak, izomgörcsök léphetnek fel.
A D-vitamin tartósan elégtelen bevitelének fontos szerepe lehet a csontritkulás kialakulásában is.

Túladagolás: D-vitamin túladagolásnál általános mérgezési tünetek jelentkezhetnek: gyenge étvágy, hányinger, hányás, fokozott vizeletkiválasztás, gyengeség, idegesség, szomjúság, fejfájás, alkalmanként depresszió. Bőrviszketés is jelentkezhet, a vesék működése károsodhat, vesekő képződhet, a lágy szövetek elmeszesedhetnek.

Ajánlott napi adag: Maximum 5 µg. Ezt a mennyiséget tartalmazza például 100 g lazac vagy egy teáskanál csukamájolaj.

Érdekesség: A D vitamin aktiválásához napfényre van szükség, ezért jó ha legalább napi 20 percet a szabadban töltünk.Aki sokat van fényhiányos, zárt helyen, okvetlen szedjen D-vitamint!

E-vitamin (Tokoferol)

Az E-vitamin fiatal tagja a vitaminok családjának, hiszen története csak a XX. század elejére nyúlik vissza. 1911-ben Hart és munkatársai állatkísérleteik alapján írtak először az antisterilitás faktorról. 1922-ben Evans és Bishop számoltak be egy, a patkányok szaporodásához nélkülözhetetlen vegyületről, amelyet aztán 1936-ban búzacsírából is izoláltak. Kémiai szerkezetének leírása 1943-ban Fernholz nevéhez fűződik. A vitamin az ábécé sorrendnek megfelelően az E-vitamin elnevezést kapta. Az antioxidáns hatását feltételező első teória szintén állatkísérletek alapján 1945-ben született meg. A szervezetünkben betöltött pontos szerepét mind a mai napig vizsgálják.

Mihez szükséges?

- Sejtek védelméhez, vérellátás fokozásához

- Öregedési folyamatok lassításához

Hiányállapotok: Idegi károsodások, nemi aktivitás esetleges csökkenése, a vörösvértestek károsodása.

Túladagolás: Az E-vitamin igen nagy dózisban is csak kevéssé toxikus.

Ajánlott napi adag: 10-15 mg, de terhesség, nehéz fizikai munka vagy aktív sport során az igény akár 100 mg is lehet. Az átlagos mennyiséget fedezi például 20 g zabpehely, vagy egy marék olajosmag.

Érdekesség: A szervetlen vas (vas II-szulfát) fogyasztásakor tönkremegy az E-vitamin, ezért ha lehet csak a szerves formát (vas II glukonát, citrát) szedjük!

F-vitamin

Hiánya a bőr korai öregedését okozza. A linolsavat, a linolénsavat és az arachidonsavat sorolják ebbe a csoportba. Az F-vitamin segíti a szervezetben a telített zsírok elégetését.

Túladagolás: Nincs információ.

K-vitamin  (Phillokinon)

A K-vitamin zsírban oldódó vitamin, gyakran használt másik neve a phillokinon, amely egyben előfordulására is utal (philum = levél). A D-vitaminhoz hasonlóan két fő formáját különböztetjük meg, a K1 és a K2 vitamint. A K1 vitamint a zöld növények, a K2 vitamint a baktériumok szintetizálják. Néhány mesterségesen előállított K-vitamin vízben is oldódik. Szintén van provitaminja is, amit menadion-nak nevezünk.

Mihez szükséges?

- A véralvadás elősegítéséhez (II, VII, IX és X. faktor)

Az egészséges csontozat kialakulásának biztosítsához, megelőzi az oszteoporózis kialakulását

Hiányállapotok: K-vitamin hiányában vérzékenység, véralvadási zavarok, zsírfelszívódási- és/vagy májfunkciós zavarok jelentkezhetnek.

Túladagolás: Nagy dózisban mérgező lehet.

Ajánlott napi adag: 50-65 µg. Ez a mennyiség megtalálható például 100 g savanyú káposztában, 250 g baromfimájban vagy 100 g spenótban.

Érdekesség: A K vitamint orvos is felírhatja menstruációs zavarok vagy orrvérzés kezelésére, arra azonban ügyeljünk, hogy az aszpirin és a hashajtószerek kimossák a szervezetből.

 

vissza_a_kezdlapra.jpg  
 
< Előző   Következő >
Designed by Gábor